Mònica Terribas nega l’espanyolització de TV3 i ho considera una ‘percepció subjectiva’

La flamant directora de Televisió de Catalunya (TVC), Mònica Terribas, ha participat en el debat Consumir en català organitzat en el marc de la XL Universitat Catalana d’Estiu (UCE). Terribas ha negat de manera contundent que TV3 hagi patit un procés d’espanyolització i considera que en tot cas es tracta d’una ‘percepció subjectiva’. Així mateix ha reduït el conflicte a un ‘problema de noms’ que pretén solucionar ben aviat amb un llibre d’estil clar. Per altra banda ha qualificat el context actual dels mitjans de comunicació públics catalans com a ‘molt delicat’ i ha emplaçat als professionals del país a implicar-se en redefinir-ne el model. Finalment, ha manifestat que ‘no li preocupa l’audiència, sinó oferir un vertader servei públic’.

Article publicat a NacióDigital.cat [19/08/2008]

La solució: el llibre d’estil

Molts dels assistents al debat han expressat a Terribas la seva preocupació per la progressiva espanyolització de TV3 tant a nivell terminològic com especialment de marc de referència. La directora de Televisió de Catalunya ho ha negat de manera sistemàtica i ho considera una ‘percepció totalment subjectiva’ que no es basa en cap element científic. Per Mònica Terribas tots els conflictes quedaran solucionats una vegada s’aprovin els llibres d’estils de Catalunya Ràdio i TV3. ‘Es tracta de definir els termes per a cada qüestió per tal que la manera de denominar un element no ens situï a prop o lluny d’un determinat partit polític’ ha afirmat.

Un moment molt delicat

La directora de TVC ha qualificat l’actual context com a ‘molt delicat’ per als mitjans públics de Catalunya. I és que al llarg de vint-i-cinc anys TV3 ha creat al seu voltant una important indústria audiovisual que ara ‘ja no la necessitat’. Aquest nou context requereix redefinir el model i considera que és necessària la implicació de tots els professionals compromesos i amb idees. En aquest sentit no ha dubtat en mostrar la seva preocupació pel fet que el ‘compromís amb els mitjans públics no és prou fort’, especialment per aquelles institucions i partits que ‘només els hi preocupa treure’n rèdit’. Així mateix, ha expressat que la seva preocupació és oferir un servei públic de qualitat per sobre de la guerra de l’audiència. Aquest fet hauria de passar per millorar la informació, ser més presents arreu del món i potenciar un entreteniment i ficció competitiva i de qualitat.

El consum cultural i mediàtic en català

Mònica Terribas ha fet aquestes afirmacions en el debat Consumir en català celebrat a la UCE de Prada. A banda de la directora de TVC hi ha participat Lluís Tolosa, director del Baròmetre de la Comunicació i de la Cultura, i Eduard Voltas, secretari de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Bona part de les intervencions de Tolosa i Voltas han analitzat les dades que ha aportat el Baròmetre, el primer estudi propi d’audiència per als Països Catalans i que amb 30.000 entrevistes personals se situa entre els deu més importants del món. Les dades són especialment negatives en l’àmbit de la música -tant sols el 7,8% d’enquestats van respondre que la darrera cançó escoltada era en català- i en el cinema -les entrades de pel·lícules en català van suposar el 3,8%-. Ambdós ponents han coincidit en la necessitat d’articular productes de qualitat: ‘la guerra es guanya en el mercat, no en la militància’ ha afirmat Eduard Voltas. I ha afegit: ‘sense un estat propi i els elements demogràfics en contra, només queda la seducció: ser el millor’.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: